Cynamon, goździki, kolendra, imbir, gałka muszkatołowa i kardamon

Kilka słów o tych cudownych, aromatycznych przyprawach

To aromatyczne przyprawy, które nie tylko nadają pełnego i głębszego smaku naszym potrawom, ale zawierają także wiele witamin, właściwości lecznicze.

Przeczytałam świetna książkę o odżywianiu dla zdrowia Paula Pitchforda i dziś mogę podzielić się z Wami kilkoma kulinarnymi sugestiami.

Wszystkie te przyprawy charakteryzuje działanie rozszerzające, ogrzewające i wysuszające. Wzmacniają one charakter słodkich potraw zmniejszając jednocześnie ich właściwości nawilżające.

Cynamon

Zaraz po goździkach jest przyprawą mającą najwięcej antyutleniaczy. Cynamal ma własności antygrzybicze, antybakteryjne, antypasożytnicze, antymutagenne i antynowotworowe. Zawiera błonnik, żelazo, mangan i wapń. Katechiny (więcej niż w zielonej herbacie), flawony, izoflawony, flawonole, eugenol, cenne kwasy (elagowy, ferulowy, chlorogenowy, kawowy), taniny oraz sporą ilość chromu, dzięki któremu mamy mniejszą ochotę na słodycze.

W kuchni idealnie komponuje się z pieczonymi jabłkami i deserami. Dodajcie go też do smażonej ryby, a jej smak i aromat zyskają wiele.

Goździki

Goździki mają właściwości znieczulające i odświeżające, dlatego ich żucie lub ssanie to sprawdzony sposób na ból zęba i nieświeży oddech. Goździki to suszone pąki kwiatowe goździkowca korzennego – wiecznie zielonego drzewa, które pochodzi z Azji. Obniżają poziom cholesterolu, są dobre na przeziębienie. Świetnie komponują się z słynnym grzańcem z wina.

Pasują do marynowanej dziczyzny, wieprzowiny i baraniny. Razem z cebulą i liściem kalarepy poprawiają smak kwaszonej kapusty. Dobrze komponują się także z potrawami z grzybów i rosołu. Sproszkowaną przyprawę można dodać do pasztetów, różnego rodzaju farszu mięsnego czy rybnego, potraw rybnych, spaghetti oraz do pizzy. Jest nieodłącznym składnikiem bożonarodzeniowych ciast i ciasteczek. (poradnikzdrowie).

Kolendra

Kolendra zwiększa wydzielanie moczu oraz pomaga redukować gorączkę, jest także pomocna w leczeniu duru brzusznego. Olejki zawarte w kolendrze nadają jej właściwości antyseptyczne i przeciwbakteryjne, które pomagają leczyć pleśniawki w jamie ustnej i odświeżać oddech, a także są korzystne w leczeniu egzemy, grzybic skóry i jej suchości. Witamina C, naturalne antyhistaminy i bioflawonoidy pomagają leczyć alergię (Stress Free).

Imbir

Imbir ma intensywny aromat i ostry, słodko-gorzki smak. Doskonale sprawdza się w różnych potrawach w połączeniu z takimi przyprawami, jak: goździki, kardamon, ziele angielskie, gałka muszkatołowa, cynamon czy liście laurowe. Jego charakterystyczny zapach powstaje za sprawą olejku eterycznego, którego właściwości wykorzystywane są w przemyśle alkoholowym (likiery) i perfumiarskim.

Mielony będzie idealnym dodatkiem do sosów czy zup – na przykład jesienno-zimowej zupy z dyni. Jest również doskonałym dodatkiem do ciastek lub deserów (np. pieczonych jabłek). Musimy jednak pamiętać, by nie używać go w dużych ilościach, bo jego smak zdominuje całą potrawę.

Natomiast surowy korzeń imbiru wzbogaci i zaostrzy smak owoców morza i tłustych mięs (kaczki, gęsi), sprawi, że potrawy będą bardziej rozgrzewające. Świeży imbir wykazuje działanie moczopędne, a stymulując organizm do oczyszczania dróg oddechowych łagodzi przeziębienia i kaszel. Pomaga w przypadku zaparć i gazów (zwłaszcza w połączeniu z koprem). (Stress Free).

Gałka muszkatołowa

Powiązana jest z potrawami słodkimi i ostrymi – ciastami, puddingami, kremami, ciastkami i pikantnymi ciastami. Świetnie komponuje się z wieloma odmianami serów oraz jest dodatkiem do sufletów i sosów serowych. Doskonale pasuje w zestawieniu z pomidorami, kurczakiem i czarną fasolką. Dopełnia smak potraw z jajek i warzyw takich jak kapusta, szpinak, brokuł, fasola, cebula i oberżyna. Nadaje smak włoskiej mortadeli, szkockiej haggis (potrawa z baraniny podobna do kaszanki), oraz potrawom bliskiego wschodu z jagnięciny. Często wchodzi w skład marokańskiej mieszanki przypraw „ras el hanout”. Jest niezastąpionym dodatkiem do ajerkoniaku i licznych grzanych win i poncz.

Gałka muszkatołowa stosowana w małych dawkach może zmniejszyć wzdęcia, zredukować problemy trawienne, poprawić apetyt oraz pomaga przy biegunce, wymiotach i nudnościach. (Przyprawowy.pl).

Kardamon

Jest jedną z najdroższych przypraw świata po szafranie i wanilii. Ma słodkawy, piekący smak i bardzo charakterystyczny korzenny zapach. Kardamon, bo o nim mowa zyskał miano królowej przypraw (królem natomiast jest pieprz).

Są go dwa rodzaje:

  • zielony – pochodzący z Indii i ze Sri Lanki
  • czarny – Himalaje

Dobrze jest kupować go w całości, rozłupywać łupinki i miażdżyć ziarenka w moździerzu, gdyż trzymany w formie sypkiej szybko traci swój aromat. Ze względu na intensywny smak, lepiej używać go w małych ilościach.

Można go dodawać zarówno do mięsa, ryb, gulaszów czy pasztetów jak i do dań na słodko. Stosuje się go także do wyrobu nalewek, wódek i likierów. Jest jednym ze składników curry.

Kardamon prócz szerokiego zastosowania w kuchni, ma właściwości lecznicze znane od czasów starożytnych. W indyjskiej ajurwedzie stosuje się go jako środek na problemy trawienne, brak apetytu czy w przypadku takich chorób jak astma i zapalenie oskrzeli. Chińczycy natomiast stosują go jako środek wzmacniający organizm, a nawet jako antidotum przy jadowitych ukąszeniach i użądleniach. Ma również właściwości antyseptyczne (bakteriobójcze) i odświeża oddech (wystarczy porzuć jego ziarenka). Ułatwia trawienie białek, dlatego warto dodawać go do potraw mięsnych. Pomaga w oczyszczeniu organizmu z toksyn, usuwa nagromadzony wapń i mocznik w nerkach. Jest źródłem potasu, wapnia i magnezu, a także manganu i żelaza. Może zawierać nawet 8% olejku eterycznego. Jest również skuteczny w zmniejszaniu objawów spowodowanych alergiami wziewnymi.

Co ciekawe może być dodawany do perfum (zwłaszcza męskich) jako afrodyzjak. (Stress Free).

Kolendra i imbir dobrze komponują się z daniami z fasoli, zmniejszając problemy ze wzdęciami brzucha. Ta kombinacja korzeni i nasion wprowadza do diety właściwości wzmacniające. Świeży imbir jest stosowany do rozkładania żywności w organizmie o dużej zawartości białka, takiej jak mięso i fasole. Leczą mdłości, wymioty, poranne nudności u kobiet ciężarnych, bolesnego miesiączkowania, zapalenia oskrzeli, bólów i skurczów. Suszony imbir pomaga w leczeniu choroby lokomocyjnej.

Są pokarmy, które po dodaniu tych przypraw są lepiej trawione, są to:

  • pochrzyn,
  • słodkie ziemniaki,
  • dynia zimowa,
  • różne desery
  • chłodzące dania owocowe.

Jeśli wsypiecie szczyptę tych przypraw do takich pokarmów jak:

  • mleko
  • jogurt
  • kefir
  • kwaśna śmietana
  • inne produkty mleczne

to znacznie wspomogą Wasze trawienie.

Życzę wielu aromatów w kuchni! 🙂

Dziękuję za odwiedziny i komentowanie przepisów.

Twój adres email nie zostanie opublikowany.