Kasza jaglana

Kasza z łuskanego ziarna prosa zwyczajnego. Kasza jaglana jest dobrym źródłem energii, zalecana w diecie bezglutenowej.

Nie nadaje się do zbyt długiego przechowywania ze względu na wysoką zawartość tłuszczów, które łatwo jełczeją nadając jej gorzki smak. Ponadto łatwo chłonie wilgoć oraz obce zapachy.

Jest królową diet oczyszczających. W smaku ma charakterystyczną lekką goryczkę. Aby się jej pozbyć kaszę należy przepłukać wrzątkiem albo moczyć przez kilka godzin w zimnej wodzie z odrobiną soku z cytryny, a przed gotowaniem wypłukać świeżą wodą.

Sztuka kulinarna

  • stosuje się ją do wypieków pieczywa i ciast
  • pieczeni pasztetów
  • owsianek, musli, płatków śniadaniowych
  • do koktajli na bazie nabiału
  • do jogurtów, kefirów, maślanek
  • smakuje na słodko z owocami
  • nadaje się jako podstawa do kisieli mlecznych i kleików
  • wykorzystywana jest do wytrawnych i słodkich zapiekanek, budyniów
  • zagęszczania zup, potrawek, potraw typu czulent
  • bywa składnikiem farszy do pierogów, gołąbków
  • ugotowana na sypko, jest dodatkiem do duszonych mięs.

Kaszę jaglaną często gotuje się w wodzie wymieszanej pół na pół z mlekiem, dzięki czemu zyskuje ona delikatniejszy smak.

Kasza jaglana zawiera lecytynę, szereg witamin z grupy B oraz wiele składników mineralnych, takich jak: magnez, żelazo, potas, wapń, fosfor. Jak mówi dietetyczka, Katarzyna Błażejewska (Dobre rady, 05/2017) “mogą ją jeść wszyscy: jest naturalnie bezglutenowa, bo otrzymuje się ją z ziaren prosa. Jest łatwostrawna i ma dużo białka. To naturalny lek na przeziębienie, zwalcza katar. Nieprawdą jest, że nadaje się dla osób z cukrzycą. Ma co prawda średni IG (71), nieodpowiedni przy podwyższonym poziomie cukru we krwi, ale jeśli doda się do niej warzyw, spowolnią one wchłanianie cukru”.

Na zdrowie! 🙂

Dziękuję za odwiedziny i komentowanie przepisów.

Twój adres email nie zostanie opublikowany.