Mleko – rodzaje, gotowanie, sposoby na trwałość

Kilka słów o mleku…

 

20160707_155350

Na zdrowie!

Mleko – dorosły człowiek powinien go pić około 500 ml dziennie, zaś dzieci i kobiety w ciąży około 1 litra dziennie ze względu na właściwości i jego skład Możemy także w łatwy sposób zastąpić mleko innymi produktami:

  1. szklanka mleka to 125 g jogurtu naturalnego
  2. 125 g kefiru
  3. 250 g maślanki
  4. 350g twarogu
  5. 40 g żółtego sera.

Wyróżniamy mleko krowie, kozie, owcze. Także mleko uzyskane z orzechów makadamia, z łuskanych ziaren owsa, mleko sojowe, migdałowe, kokosowe, owsiane, czy ryżowe. Często te ostatnie jedynie umownie nazywa się mlekiem, są to napoje roślinne, które otrzymuje się z produktów pochodzenia roślinnego, a nie zwierzęcego. Robi się je szybko dodając odpowiednie składniki, a smakują lepiej niż te sklepowe, ponieważ te sklepowe często zawierają niepożądane dodatki. Mają także większe ceny.

Mleko szybko się psuje. Dlatego istnieją trzy sposoby, by radzić sobie z przedłużeniem świeżości i trwałości mleka.

Sposób nr 1: Pasteryzacja

Pasteryzacja – zniszczone zostają bakterie i enzymy, które odpowiedzialne są za psucie się mleka. Pasteryzacja nie zmienia smaku napoju ani jego wartości odżywczych. Nie kwaśnieje tak szybko, można je przechowywać w lodówce przez 12 godzin, a przed spożyciem należy je przegotować.

Sposób nr 2: Sterylizacja (UHT)

Sterylizacja – podczas sterylizacji mleko jest gwałtownie podgrzewane do temp. co najmniej 135C, następnie się je schładza. Tak powstaje mleko UHT (Ultra High Temperature). Nie zmienia ona smaku napoju, ale jest minus – pozbawia go wielu właściwości zdrowotnych. A to dlatego, że zostają zniszczone wszystkie bakterie, te pożądane, jak i nie. Częściowo także traci witaminy, a mleka takiego nie ukwasimy. Zamknięte mleko UHT możemy przechowywać do pół roku czasu, a po otwarciu do 3 dni w lodówce.

Sposób nr 3: Homogenizacja

Homogenizacja – polega ona na rozdrabnianiu dużych cząstek tłuszczów zawartych w mleku. Przeciwdziała to zbieraniu się tłuszczu na powierzchni. Dzięki niej mleko jest łatwiej strawne.

Gotowanie mleka

Mleko powinniśmy gotować w garnkach ze stali nierdzewnej, a przed wlaniem mleka do garnka przepłukać go zimną wodą, dzięki czemu mleko nie przypali się. Jeśli nie chcemy, by mleko wykipiało należy posmarować ściany garnka masłem około 5 cm nad powierzchnią mleka. Można też kupić specjalny garnek, w którym gotowanie mleka będzie jeszcze (o ile to możliwe;) łatwiejsze. Dzięki takiemu garnkowi mleko nie przypali się ani nie wykipi. Garnek ten ma dwie warstwy metalu, między które wlewa się wodę, a gwizdek sygnalizuje nam, kiedy mleko jest ugotowane.

Rodzaje mleka

Mleko krowie

Najbardziej dostępne i popularne mleko. Jest źródłem łatwo przyswajalnego tłuszczu, wysokowartościowych białek, witamin A, C, D, E, K oraz B2 i B12 rozpuszczalnych w wodzie. Zawiera kwas foliowy, jest bogate w wapń, fosfor, potas, sód, magnez, chlor oraz siarkę. Zawiera najważniejszy cukier – laktozę, która czasem jest nietolerowana przez ludzi, powoduje ona zaburzenia jelitowe.

Mleko kozie

Zawiera więcej od mleka krowiego wapnia, fosforu i potasu, za to mniej witaminy C, B12 i kwasu foliowego. Ma bardzo ważne w żywieniu dzieci kwasy tłuszczowe – linolowy oraz arachidonowy. Ma o połowę mniej od mleka krowiego białka, które uznaje się za główną przyczynę alergii pokarmowych występującą u dzieci.

Mleko owcze

Jest lepiej przyswajalne niż mleko krowie. Jest jednak bardziej tłuste, mniej smaczne. W związku z tym jest częściej stosowane do różnego rodzaju przetworów. Na Podhalu wyrabia się z niego słynny oscypek, bryndzę, bundz oraz serwatkę uzyskiwaną przy produkcji oscypków. Jest głównym składnikiem znanej greckiej fety.

Mleko makadamia

Powstaje z orzechów makadamia. Jest bombą przeciwutleniaczy. To mleko bogate w witaminę E, cynk, kwasy omega-3, magnez i sterole. Nie zawiera laktozy ani glutenu.

Mleko owsiane

Powstaje z łuskanych ziaren owsa. Jest bogate w błonnik, kwas foliowy, witaminy oraz minerały. Dzięki dużej zawartości żelaza pomaga w leczeniu anemii. Nie zawiera laktozy.

Mleko sojowe

Alternatywa dla mleka krowiego, która jest najbardziej popularna. Jest polecane dla osób z nietolerancją laktozy i skazą białkową. Ma smak warzywny, fasolowy. Nie zawiera glutenu.

Mleko migdałowe

Bardzo delikatne, nadaje się do kaszek, napojów, kremów, czy deserów. Napój młodości – jest cennym źródłem witaminy E. Podobnie jak mleko makadamia nie zawiera laktozy ani glutenu.

Mleko ryżowe

Przygotowuje się je ze zmielonego pełnoziarnistego ryżu. To wodniste mleko, jest kaloryczne jak 2% mleko krowie. Ciekawy zamiennik dla osób z nietolerancją laktozy, alergików i wegan. Nie zawiera glutenu.

Mam nadzieję, że co nieco Wam pomogłam w temacie mleka 🙂 Pijmy je na zdrowie! 🙂

Dziękuję za odwiedziny i komentowanie przepisów.

Twój adres email nie zostanie opublikowany.