Nasiona chia

Nasiona chia służą do przygotowywania odżywczych napojów i żywności. Jest to roślina pochodząca z Meksyku i Gwatemali.

Z uwagi na wysoką wartość odżywczą, a w szczególności na znaczącą zawartość kwasu omega-3 α-linolenowego oraz cenne właściwości antyoksydacyjne, ziarna chia poleca się stosować w codziennej diecie. Najczęściej są wykorzystywane jako składnik sałatek, jogurtów, pieczywa, deserów oraz koktajli.

Zwolennicy uważają, że nasiona chia są pokarmem doskonałym, ponieważ:

  • nawilżają skórę,
  • pomagają zatrzymywać wodę w tkankach,
  • poprawiają odporność,
  • poprawiają trawienie,
  • ułatwiają chudnięcie, ponieważ na długo dają uczucie sytości.

Nasiona szałwii hiszpańskiej zawierają 20% białka, 34% tłuszczu, 25% błonnika pokarmowego (głównie rozpuszczalnego w wodzie, o wysokiej masie cząsteczkowej), znaczny poziom przeciwutleniaczy. Ponadto zawierają cenne dla zdrowia człowieka składniki mineralne: żelazo, magnez, cynk, fosfor, a także wapń i witaminy: E, B1, B3.

Olej z nasion chia zawiera bardzo wysokie stężenie kwasów tłuszczowych omega-3 – około 64%, a także kwasy tłuszczowe omega 6, które występują w korzystnym dla zdrowia i prewencji chorób stosunku do omega-3. Nasiona chia nie zawierają glutenu, natomiast zawierają śladowe ilości sodu.

Ewa Kurowska (Dobre rady, 05/2017, s. 67), dietetyk kliniczny i sportowy uważa, że nasiona chia są faktycznie bardzo zdrowe, jednak trzeba uważać. Dlaczego? Otóż:

  • mogą powodować rozwolnienie,
  • bóle brzucha oraz inne sensacje jelitowe.

Z powodzeniem da się je zastąpić tańszymi nasionami lnu, czyli polskim siemieniem lnianym. Mają podobne właściwości odżywcze, podobnie jak nasiona chia zawierają śluzy, które pomagają przy zaparciach. Dzięki nim po zalaniu nasion płynem zmieniają konsystencję na galaretowatą. Zawarte zaś w siemieniu lnianym lignany pomagają regulować gospodarkę hormonalną organizmu, więc działają łagodząco na objawy menopauzy.

Na opakowaniu nasion chia firmy Sante czytamy o unikalnych właściwościach nasiona chia:

  • naturalnie niska zawartość cukru,
  • naturalnie nie zawiera soli,
  • naturalne źródło białka,
  • wysoka zawartość błonnika,
  • wysoka zawartość wapnia, potasu, magnezu, żelaza i fosforu,
  • wysoka zawartość kwasów Omega-3, tłuszczów wielonasyconych i tłuszczów nienasyconych.

Nasiona chia można wykorzystać jako:

  • dodatek do wypieków pieczywa i ciast,
  • dodatek do dań, zup, gulaszu, bigosu, potraw na bazie warzyw,
  • dodatek do sałatek, płatków śniadaniowych, do mleka, owsianki, musli,
  • dodatek do produktów mlecznych, jogurtu, kefiru, maślanki,
  • dodatek do koktajli owocowych na bazie nabiału, napojów roślinnych.

Zatem na zdrowie!

Warto dodawać nasiona chia do puddingów, owsianek na śniadanie, ale jak zawsze wszystko z umairem – smacznego 😉

 

Dziękuję za odwiedziny i komentowanie przepisów.

Twój adres email nie zostanie opublikowany.