Racuchy na mleczku kokosowym z żurawiną i oscypkiem

Zima kojarzy mi się nie tylko ze śniegiem, który czasem pojawia się i znika. Z zapachem grzanego wina (z dodatkiem pomarańczy, imbiru, anyżu, goździków, suszonych owoców….;), treściwymi gorącymi zupami, także z serami.
To czas, w którym dobre “tłustsze” i treściwe dania pomagają nam “przetrwać” zimowy klimat – szczególnie tym, którzy ganiają po mieście tu i tam.

Dziś przekąska – śniadanie – kolacja – szybkie racuchy z suszoną żurawiną dodatkowo wzbogacone smakiem mleczka kokosowego, miodu gryczanego i oscypka. I to wszystko w wersji na ciepło. Uwielbiam ciepłe przekąski w ciągu dnia i śniadania!

Oscypka znajdziecie (nie tylko w górach), także w dobrych sklepach, także internetowych lub zimowo sezonowo w centrach handlowych na dodatkowych stoiskach.

Kilka słów o żurawinie.. zanim przejdziemy do jedzenia

Żurawina była nazywana kiedyś “cytryną dla ubogich”. Dziś owoce żurawiny uznawane są za najzdrowsze na świecie. Na równi z czosnkiem, oregano i sosną zalicza się ją do grupy naturalnych antybiotyków (głównie ze względu na działanie grzybobójcze). O żurawinie coraz częściej mówi się jako o leku przyszłości, choć tak naprawdę z jej zdrowotnych właściwości korzystano już w XVI w.

Żurawina:

– jest niezastąpiona w profilaktyce i leczeniu infekcji dróg moczowych;

– ma zdolność ochrony komórek mózgowych przed uszkodzeniami, które zdarzają się podczas wylewu czy zakrzepu;

– zmniejsza ryzyko chorób serca;

– chroni przed wrzodami żołądka;

– zmniejsza zapadalność na choroby dziąseł;

– ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze;

– szklanka soczystych jagód żurawiny dostarcza 3,2 g błonnika (tyle, ile duże jabłko), ma nawet 30 mg witaminy C, witaminę B1 i B2, sole mineralne: wapń, fosfor, miedź i jod, garbniki, taniny oraz kwas cytrynowy i jabłkowy;

– naukowcy przekonują, że regularne picie soku żurawinowego zmniejsza ryzyko miażdżycy i chorób układu krążenia. A to dzięki bioflawonoidom, które zapobiegają powstawaniu zakrzepów i rozszerzają naczynia krwionośne.

Jest wiele cudownych zdrowotnych właściwości owocu żurawiny. W sezonie możemy zajadać się świeżymi owocami, robiąc z nich dodatki do deserów, serów, dżemy, konfitury, soki, nalewki. Całosezonowo mamy ją w wersji suszonej sprzedawanej w torebkach lub na wagę oraz w słoikach jako konfitury do mięs i deserów.

Składniki:

  • 3 szklanki mąki pszennej (szklanki 250 ml od herbaty)
  • 400 ml mleczka kokosowego
  • 2 łyżeczki miodu gryczanego
  • 2 opakowania cukru wanilinowego
  • 1 opakowanie proszku do pieczenia
  • opakowanie suszonej żurawiny
  • woda – szklanka, półtorej, musicie sami powoli dolewać i wyczuć leistość ciasta, ma być nieco podobne do naleśnikowego, nie może być gęste ale i nie za bardzo lejące się, płynne
  • szczypta soli
  • dodatkowo:
  • kilka plastrów oscypka + konfitura z żurawiny
  • olej do smażenia

Przygotowanie:

  1. Mąkę wsypujemy do głębszej miski, dodajemy wszystkie suche składniki (na razie oprócz suszonej żurawiny), dodajemy miód i mleczko oraz powoli wodę – mieszamy do uzyskania gładkiego ciasta, bez grudek
  2. na koniec dodajemy suszoną żurawinę
  3. na patelni rozgrzewamy olej i smażymy racuchy na rumiano z obu stron, odsączamy na papierowym ręczniku z nadmiaru tłuszczu
  4. oscypka kroimy w plastry, nakładamy na placki razem z konfiturą z żurawiny, zapiekamy do rozpuszczenia lekko sera.

Smacznego 🙂

Dziękuję za odwiedziny i komentowanie przepisów.

Twój adres email nie zostanie opublikowany.