Ratatouille – Ratatuj

Dziś jedno z najzdrowszych dań kuchni francuskiej – ratatouille. Danie jednogarnkowe z letnich aromatycznych warzyw.

Najczęściej kiedy zabieram się za to danie robię duże zakupy, mam cały blat warzyw, przyrządzam cały gar, jemy kilka dni. I choć lubię dobrze przyprawić, dziś oddzielnie bardziej pikantną wersję przygotowuję dla Męża.

Ratatuj gotuję kilkanaście razy w roku, przygotowując je cieszę się jak dziecko, jest w nim tyle zdrowia, proporcje zawsze wybieram inne, doprawiam nieco inaczej, cieszymy się smakiem i zajadamy kilka dni. Prawie zero pracy a efekt na kilka dni, takie rozwiązania mnie cieszą, szczególnie gdy w domu rządzi niemowlak 😉

Warzywa na talerzu dekoruję natką lub rukolą, podaję z grzankami i tartym serem, bez niczego też się zdarza, jest lekko i kolorowo, zdrowo.

Dziś u mnie ratatuj, warzywne danie, które jemy przez kilka dni, w domu pachnie świeżymi warzywami i posiekaną natką oraz lubczykiem, którym przyprawiłam swoje warzywa. W kuchni jest wiosennie!

Składniki:

  •  2 cukinie
  • 1 bakłażan, u mnie fioletowy
  • 4 pomidory
  • 2 żółte papryki
  • 1 zielona papryka
  • 2 cebule
  • puszka pomidorów krojonych
  • sól, pieprz, papryka słodka i ostra, zioła prowansalskie oraz lubczyk (dodaję go prawie do każdego dania;) do smaku
  • oliwa z oliwek, ew. oliwa z pestek winogron, olej lniany
  • do podania: natka, tarty ser, grzanki

Przygotowanie:

1. Po pierwsze: wszystkie warzywa dokładnie umyj, osusz papierowym ręcznikiem, te co mają łupinki obierz.

Cebulę pokrój w cienkie piórka, paprykę w kostkę.

2. W głębszym – z grubszym dnem – garnku rozgrzewamy oliwę, dodajemy posiekaną cebulę i pokrojoną w kostkę paprykę – jest najtwardsza, więc idzie na ogień pierwsza z kolorowych warzyw.

3. Wyżej wymienione warzywa dusimy pod przykryciem mieszając od czasu do czasu, doprawiamy lekko przyprawami.

Rada: Nasza papryka ma być miękka, ale nadal lekko chrupiąca, gdy ją za bardzo przesmażymy to skórka się oddzieli, a tego nie chcemy, zrobi się taka lekka „papcia”.

4. Pomidory, bakłażany i cukinię kroimy w kostkę (nie za małą, nie za dużą).

Rada: Tak jak bakłażana nie obieraj cukinii ze skórki. Jest jadalna. Co do cukinii – w sklepie gdy ją wybierasz nie nakładaj do koszyka tych dużych, przerośniętych, ponieważ mogą być – jakby zdrewniałe i twardawe. Lepiej wybierać te średniej wielkości.

Co do bakłażana, umytego przekrój wzdłuż posyp solą i pozostaw na kilka minut aż puści sok. Po tym czasie wyciśnij lekko i umyj pod kranem warzywo. W ten sposób pozbędziesz się solaniny.

Na patelni rozgrzej oliwę, duś na niej cukinię, gdy zmięknie dodaj ją do garnka z papryką, potem na tej samej patelni przesmaż bakłażana oraz pomidory, gdy zmiękną i wydobędą z siebie piękny zapach dodaj je do warzyw w garnku. I teraz dodaj pomidory z puszki, ewentualnie trochę wody i duś kilka chwil pod przykryciem, mieszaj, doprawiaj do smaku.

Podawaj z natką, serem i grzankami lub samo.

Smacznego zdrowego 🙂

 

 

Dziękuję za odwiedziny i komentowanie przepisów.

Twój adres email nie zostanie opublikowany.